Kriteriji za srčke
Ko govorimo/pišemo o gostilnah, nimamo v mislih le njih. S to besedo označujemo več vrst gostinskih lokalov, ki ponujajo kakovostno hrano. Če jih želimo ocenjevati, moramo najprej vedeti – koga ocenjujemo (kakšno vrsto gostinskega lokala). Domača gostilna Glavna značilnost dobre gostilne je to, da je – domača. Domačnost je doma v gostoljubju, ponudbi, ambientu, vzdušju. Ni čudno, da so najboljše domače gostilne družinske in imajo dolgo tradicijo. Zato so le gostilne, v katerih začutimo to domačnost, za nasmeh. Restavracija Prostor, ki je namenjen prehranjevanju gostov. Gre za storitev, torej gostje plačamo, da sedimo (prostor), jemo (ponudba hrane) in pijemo (ponudba pijač). To storitev opravljajo profesionalci, ki so za svoje delo, v strežbi in v kuhinji, usposobljeni. Zato je v restavraciji poudarek na kakovosti storitve, ki mora potekati po določenih pravilih. Okrepčevalnica, bistro, pizzeria Tudi gostinski lokali, ki niso dovolj domači, da bi bili gostilna, in ne zmorejo uresničevati vseh pravil, po katerih poteka prehranjevanje v restavracijah, so lahko za srčke – takrat, ko so njihove jedi tako dobre, da jih lahko 1, 2, 3 spoznamo za ”srčkane”. Domačija Kot da gremo na obisk, le da na koncu dobimo račun. Turistična kmetija, kmečki turizem Kar ponujajo, sami tudi pridelajo. Hiša V bistvu domačija, ki ponuja tudi prenočišča. Praviloma je (pri nas) kakovost njene storitve na nivoju restavracije. Fine dining Če je restavracija prostor, potem je ”fine dining” njena storitev. To je vrhunska kulinarika z več (veliko) hodi, v okviru posebnih (degustacijskih, chefovih …) menijev, s poudarjeno kakovostjo, tako hrane kot strežbe, v elegantnem ambientu, ki tudi od gostov zahteva temu ustrezno vedenje in oblačenje. Fast food, hitra hrana Je lahko hitra hrana za srčke? Tudi to je mogoče, če takšne jedi zadostijo kriterijem kakovostne hrane. Sodobne kuharske tehnike in tehnologija omogočajo, da je lahko jed zelo hitro in lepo na krožniku, a le, če jo kuhar začne dovolj zgodaj in pravilno pripravljati. Street food, ulična prehrana Zelo veseli bomo, ko bo v Sloveniji kakovost ulične prehrane zadostila kriterijem srčkov. Kulinarična prireditev Občasne prireditve, večerje, akcije, festivali so zaželeni, a srčkov jim ne moremo podeljevati. Ocenjujemo le gostilne, ki imajo reden delovni čas, in se trudijo, da boste tudi vi dobili vse tako dobro kot smo dobili mi. Delovni čas Od gostiln s srčki pričakujemo, da so odprte. Ni nujno, da vedno, toda sploh ne le občasno, samo za določeno ciljno skupino ali le ob posebnih priložnosti. Zato velja pravilo, da ocenjujemo tiste, ki so odprte vsaj 3 dni v tednu. Vsaka gostilna, ki želi srčke, potrebuje v kuhinji vodjo in temu njegovi pomočniki ter kuharji pravijo chef. On je odgovoren za vse, kar gre iz kuhinje. Je vodja, trener, vzor in avtor, ki mora ”svoji” hrani dati nekaj svojega, ”svoji” gostilni pa prepoznavnost, drugačnost, posebnost. Ne preverjamo kuharske izobrazbe. Ocenjujemo znanje! Zaradi nje gremo v gostilno, zato ocenjujemo najbolj njo. V našem sistemu ocenjevanja predstavlja hrana 60 odstotkov ocene. Pri hrani ocenjujemo: Okusi so zelo pomembni, toda najbolj pomemben je nadokus! V 1 srčku ga mora imeti vsaj kakšna jed, v 5 srčkih vse. Prepoznaven okus jedi tvori kombinacija (petih) okusov, tekstur, arom, oblik, barv, temperatur, občutkov, in nam zelo dolgo ostane v spominu. Gostje niso poskusni zajci in gostilna ni šola. Zaradi tega morajo biti jedi brez (kuharskih) napak, za čim več srčkov pa kuharsko čim bolj brezhibne. Kuharske tehnike so pot do cilja, zato je potrebno izbrati pravo, ne pa pretiravati z najbolj modno. Seveda brez tehnologije ne gre, toda najboljša tehnika je še vedno kuharska. Kako se najejo oči? Prezentacija jedi na krožniku. Ni pomembno, da je podlaga jedi velika in valovita, temveč da je primerna za tisto, kar je na njej! Celotna slika mora biti privlačna in to dosežejo kuharji s srčki s kompozicijo jedi, ne pa z okraski, vijugami in drugimi neješčimi dodatki, ki so le izgovor za neznanje. Jemo z očmi in lepo mora biti kar bomo pojedli, ne pa le gledali. Vsi recepti so bili nekje že skuhani, zato ne zahtevamo izumov, toda čim več je srčkov, tem manj je dovoljenega kopiranja in tem bolj je potrebna originalnost. Od srčkov pričakujemo drugačnost, posebnost, prepoznavnost. Chef mora biti ustvarjalen! Zato, ker v srčke ne gremo le zaradi lakote, temveč tudi zaradi radovednosti. Čim več je srčkov, tem bolj avtorske morajo biti jedi. Čeprav mora biti za srčke tudi enolončnica in se mora gostilničar razveseliti tudi gosta, ki si naroči le eno jed, so jedilni listi zato razdeljeni na predjedi, glavne jedi in sladice, ker srčki ponujajo več hodov. Zato je pomembno, da ima takšna ”hoja” dinamiko in dramaturški lok, da kuhar uporablja raznovrstne tehnike in sestavine, in da se gost po vsakem hodu veseli nadaljevanja. Od predigre do vrhunca, skratka. Takšnih gostiln, ki ponujajo vse, a nič dobro, je preveč, da bi v njih izgubljali čas z iskanjem srčkov, ki jih ni. Kjer so znani po pohanih kurah, si ne naročamo jastogov … Kjer ni zgodbe, je šušmarjenje, drobljenje brez cilja in smisla. Srčki imajo zato jasno izraženo, kaj ponujajo, oziroma za kaj so se specializirali. Srčki ne kopirajo preteklosti, temveč ustvarjajo prihodnost; tako, da spoštujejo tradicijo! A s tem, ko črpajo iz nje, jo že spreminjajo, nadgrajujejo, bogatijo. Vse s ciljem, da bo tudi sedanjost, ki jo živimo, nekoč del tradicije. Hrana je kuharjev izdelek. Kuhar je torej obrtnik, ki uporablja živila kot surovine za svoje izdelke. V srčkih zato ni bližnjic oziroma njihovi kuharji ne uporabljajo industrijsko predelane hrane! Cilj srčkov mora biti, da je vsaka uporabljena sestavina najboljša mogoča – sveža, sezonska, zdrava in od čim bližje. Od kod so sestavine, zakaj od tam, kdo so dobavitelji? Čim več srčkov, tem več porekla! Sestavine morajo pripovedovati zgodbe. ”Terroirja” ne smejo izražati le vina! Srčki iščejo, odkrivajo, zbirajo, nabirajo sestavine, pridelke, izdelke, pridelovalce, obrtnike, obiralce, nabiralce, lovce, ribiče …, ker so vsi ti njihovi najbolj pomembni in najtesnejši sodelavci. Lasten zeliščni in/ali zelenjavni vrt? Lastna kmetija? Lastni kulinarični izdelki? Domač (in svež) kruh je le osnova, vse drugo pa je z vsakim srčkom več bolj pomembno. Lakota ob prihodu in zadovoljna sitost ob odhodu. Ni dovolj, da nismo več lačni, biti moramo hkrati zadovoljeni in zadovoljni. Po srčkih ne obležiš in ne zaspiš. To je tisti občutek, ki se ga tudi jutri spominjaš. Kolikor bolj prijeten je, toliko več srčkov prinaša. Če jedilnega lista ni, ni za srčke. Ni nujno, da je velik, na dragem papirju, sploh ne s slikami in debel. Če je spisan na roko, a s chefovo, je še boljše. Velikokrat že imena jedi povedo veliko o tem, kako bo. Več od spiska alergenov povedo sestavine, ki so združene v jed. Kako pogosto se spreminja vsebina in katerih jedi se gostje nikoli ne naveličajo, je enako pomembno kot cena. Kjer se ne ve, kdo je glavni, ni za srčke! Ni nujno, da je lastnik, je pa nujno, da vodi. Ker je v gostilni hrana glavna, je strežba njen servis. Izboljšati je ne more, lahko pa jo pokvari! Zato je pri strežbi enako pomembno, kako prijazna in ustrežljiva (gostoljubje gostilne) je, in kakovostno ter strokovno opravlja svoje delo (sistem strežbe, vodenje, odzivnost, učinkovitost). Na kakovost strežbe vpliva tudi kultura jedilne mize, tako kot na objektivno oceno ocenjevalca zgolj v tem primeru tudi človeški faktor, toda v podobi natakarja. Vinska karta v pisni obliki v srčkih mora biti! Vseeno pa nismo med tistimi vinskimi verniki, ki jim je vinska karta kot biblija v hotelu, tudi po debelini. Vinska karta mora ustrezati vrsti in nivoju gostilne. Lokalna vina so osnova. Slovenska vina so iz vseh treh dežel. Svetovno vinsko razgledani morajo biti najboljši. Ob tem pa mora biti vinska karta informativna, točna, ažurna in tudi poučna. In na njej niso le vina! Sommelier ni le za odpiranje steklenic in branje etiket. Poudarek je na svetovanju! Chef in sommelier sta tesna sodelavca, ki ves čas raziskujeta okuse ter kombinacije hrane in njene vinske spremljave. Sommelier je upravitelj vinske kleti in avtor vinske karte. Predvsem pa je vinski svetovalec pri mizi! Na to, kako (prijetno) se počutimo v gostilni, vpliva veliko prostorskih dejavnikov: arhitektura, velikost, barve, svetloba, pohištvo, stene, tla, mize, stoli, materiali. Za srčke ne zahtevamo luksuza, a ne trpimo neurejenosti, zanemarjenosti, umazanije, dotrajanosti, cenenosti, neokusa, neprijetnih vonjav, slabe razsvetljave, neudobnih stolov in miz, radia … Za 1 srček je najbolj pomembno, da se v ambientu prijetno počutimo, za 5, da se počutimo ”kraljevsko”. Prijaznost do narave, okoljska odgovornost, trajnostno delovanje, okoljski certifikat Zeleni ključ (Green Key) …, vse to niso le modne muhe, temveč nuja. Več srčkov je, bolj je spoštovanje in uresničevanje tega pomembno. Dodatni kriteriji: Da nam ni žal, kar je pogoj za srčke, je odločilno razmerje med kakovostjo in ceno. Čisto mora biti, kjer se dela, kjer se je in kamor se gre peš! To, kar v gostilni naročimo, tudi plačamo. Če pa nam prinesejo še kaj izven tega, to ni podkupnina, temveč radodarnost. S pozdravom iz kuhinje se nam kuhar predstavi, kaj zna in kaj najraje kuha. S sorbetom nam razkuži brbončice. S predsladico se poslovi od glavnine. Z drobnim pecivom se pohvali s svojim slaščičarskim znanjem. S kulinaričnim darilom se nam zahvali za obisk. Šilce na račun hiše, ko že plačamo, ni značilnost srčnosti. Je poskrbljeno tudi za goste, ki imajo posebne potrebe (invalidi, bolniki) in želje (na primer vegetarijanci), če te niso v nasprotju z značajem gostilne? Kako najti do gostilne? In kako/kje parkirati? Prenočišče, domači izdelki, znamenitosti … Vabi na obisk še kaj več kot le gostinska ponudba? Brez spletne strani, ki mora biti aktualna, ažurna in prijazna, se ne da. Spremljamo tudi družabna omrežja, beremo sporočila in pregledamo prospekte. Redna ponudba je glavna, toda občasno je potrebno še kaj drugega; akcije, prireditve, gostovanja, sodelovanja, združenja. Sta gostilna in/ali chef znana in cenjena (kulinarični vodiči, medijski zapisi, nastopi na festivalih, prireditvah) tudi preko meja? KAKO OCENJUJEMO? Izbor okusov: kriteriji, ki opredeljujejo dobre gostilne. Ocenjevanje najboljših slovenskih gostiln na vivi.si. Srčki so mera za kakovost slovenske vrhunske kulinarike. Z njimi Izbor okusov označuje najboljše slovenske gostilne in restavracije. Izbor okusov na vivi.si vam pomaga, da izberete gostilno ali restavracijo po svojih željah.Tudi vrhunske gostilne morajo nasititi ...
Ker pa v njih nismo le lačni, temveč tudi radovedni, vrhunske ocenjujemo bolj podrobno in z več kriteriji.
Vrsta
Chef
Hrana:
– Nadokus
– Kuharsko znanje
– Oblika
– Izvirnost
– Ustvarjalnost
– Dramaturgija
– Zgodba
– Vpliv tradicije
Naša tradicija je slovenska! Slovenske gostilne s srčki morajo biti svetovno razgledane, a to niso, če ne poznajo, spoštujejo in nadgrajujejo (tudi) slovenske tradicije. To je njihovo poslanstvo, saj tradicije ne bi bilo, če srčki pred njimi ne bi poznali, spoštovali in nadgrajevali ”svoje” tradicije. Bolj jim to uspeva, bolj ta njihov trud ceni ocena.– Kakovost sestavin
– Poreklo sestavin
Najbolj pomemben element porekla je lokalnost, ki pa nima pri vseh enakih mej. Le te srčki premikajo sami.– Lastne sestavine
– Občutek po jedi
Jedilni list
Vodenje
Postrežba
Vinska ponudba
Vinsko svetovanje
Ambient
Sonaravnost
– Cene
– Urejenost
– Radodarnost
– Posebne želje
– Dostopnost
– Dodatki
– Promocija
– Aktivnost
– Prepoznavnost
Vse o Izboru okusov, srčkih, nasmehih in zadovoljstvuDobre in vrhunske
Nasmeh – pol srčka
Kriteriji za nasmeh (pol srčka)
Kriteriji za nasmeh (pol srčka)
Srčki
Srčki
Kako izbirate gostilne?
Kako izbirate gostilne?
Neomejen dostop do Kuhinje.
Neomejen dostop do Gostilne.
Neomejen dostop do Chefov.
Neomejen dostop do Potepa.
Neomejen dostop do B®loga.