Luksuzna žganjekuha blizu slovenske meje – Vse Noninove ženske – S princesami grappa od pepelke do kraljice
Piše: Uroš Mencinger
Gospa Giannola, 80, je dirigirala v takšnem ritmu in tempu, da so ji še mladi slovenski chefi komaj sledili. Hči Elisabetta, 50, je z dolgo pipeto vlekla iz majhnih sodov, na katerih so bila še imena njenih sester Cristine in Antonelle, tako stare žganice, ki so dišale po vaniliji in karameli, pa po picolitu, gleri, muškatu, sovinjonu, merlotu, in po lesu, češnjevem in hrastovem, ter po sadju, jabolkih in hruškah, da so se še ljubitelji konjakov, rumov in viskijev čudili in klanjali. Francesca, 28, pa je mešala takšne cocktaile, da jo je furlanski chef Romeo Sturma komaj dohajal z bakalarjem na krostinijih, divjim rižem v ocvrtkih, zelenjavnim frittom mistom.

Giannola, Elisabetta in Francesca Nonino v družbi predsednice JRE Slovenija Marcele Klofutar (druga z desne)
Potem pa so tri generacije Noninovih žensk poprijele še vsaka svoj parfum iz žlahtne rokodelske grappe in z njim dišavno oprašile grižljaje iz brancina, jastoga in lososa. K pršutu San Daniele so ob figovem čatniju natočile legendarni italijanski tropinovec iz picolita (Nonino Cru Monovitigno Picolit), k rižoti s škampi pet let v barikih starano grappo (Nonino Riserva Antica Cuvee), k Romeovem čokoladnem kolaču pa še 8 let starano riservo. Vse to pa ”za naše JRE prijatelje iz Slovenije”, v čisto novem ”showroomu” Borgo Nonini v furlanski vasici Ronchi di Percoto, le 30 kilometrov od slovenske meje.
Od pepelke do kraljice
JRE je blagovna znamka mladih, strastnih in kreativnih chefov, ki jih je po celem svetu že 500, v Sloveniji pa 15.
Nonino je blagovna znamka tropinovcev (grappa) in žganih pijač, ki jih radi pijejo že v 80 državah sveta, svojo pot pa je začela v Italiji že 1897. leta. Konec 19. stoletja je Orazio Nonino kupil majhen kotel za žganjekuho na kolesih in se z njim vozil od hiše do hiše. Žgal je tropine, stisnjene grozde, ki so ostali po stiskanju belega furlanskega vina. Njegov pravnuk Benito ima danes 84. Ko je prevzel družinsko žganjarno, je imel le en cilj: da iz pepelke naredi kraljico. Pri tem so mu pomagale njegove princese.

Francesca in Elisabetta Nonino: zeliščni cocktail z grappo
Gostoljubje pa je blagovna znamka Noninovih žensk! Grappa je pijača, ki druži ljudi in sestre Nonino so jih z gostoljubjem, srčnostjo in osebnim pristopom združile ogromno po celem svetu.
To so na svojem strokovnem izletu v Furlanijo spoznali tudi mladi slovenski JRE chefi. Na degustaciji – bela grappa, 5 in 8 let starana grappa, ingverjevo žganje, amaro, malinovo žganje – so dobili nove ideje za spajanje jedi in žganj, na druženju s tremi generacijami Noninovih pa novo spodbudo za gastronomsko poslanstvo.
Sortno žganje iz odpadkov
Nonino je sinonim za luksuzno žganje, ki je v gastronomiji združilo odličnost z glamurjem. Dedek Benito je do tega prišel tako, da je začel odpadke sortirati … Pred njim je bila grappa le žganica iz grozdnih ostankov, ki je bila kvečjemu dobra za želodec po slabi večerji. Njega pa je jezilo, da so vinski konjaki žlahtni, tropinovci pa so le za domačo rabo. Zato je začel tropine sortirati. Noninove grappe so ohranile rokodelski način žganjekuhe, le da so tropinovce dvakrat žgali ločeno, po sortah.

Stara žganjekuha za novo Noninovo grappo
Furlanska žganjarna Nonino še zdaj uporablja stare bakrene sode, obložene z lesom. V vsakem se skuha po 450 kilogramov sortnih tropin, ki jih tovornjaki na veliko dvorišče s silosnimi cisternami vozijo po koncu trgatve dnevno z vseh koncev Furlanije, pa tudi iz 35 hektarjev Noninovih vinogradov. Takoj po stiskanju grozdja odpeljejo tropine v Percoto, kjer pred žganjekuho (bele sorte) fermentirajo. Iz lastnih vinogradov žgejo grozdje v sadno žganje, grappe pa žgejo iz tropin najbolj znanih furlanskih vinarjev, Livio Felluga, Jermann, La Tunella, Schiopeto.
Ženska blagovna znamka
A Noninovih tropinovcev ne bi pili po celem svetu znani, bogati, pomembni in vsi drugi, če babica Giannola že v osemdesetih letih ne bi zanje najprej navdušila samega papeža, pa še Marcella Mastroiannija, Giannija Agnellija, Seana Conneryja … Nonino je še zmeraj majhna destilarna – milijon steklenic letno, 40 različnih žganj -, ki pa velja za statusni simbol. Pepelka je postala kraljica! Tropinovec je bil včasih najslabše žganje, Nonino grappa pa je danes najboljše! Noninova žganja so kot Borsalino za klobuke in Maserati za avomobile. Nonino je ženska blagovna znamka za žganje, ki ga najraje pijejo moški.

Grappa kot luksuzni simbol
Živahna, energična, dinamična in glasna babica Giannola je še vedno glavna, njene hčere pa obvladujejo vsaka svoje področje, Cristina, 55, je odgovorna za proizvodnjo, Antonella, 52, za marketing, Elisabetta, 50, za upravo. Vse imajo le hčere, šest, med njimi je v poslu že 28-letna Francesca, ki je Nonino žganja vpeljala še v cocktaile. Legendarni beli grappi iz picolita v prodaji sledi že Noninova amaro grenčica, nov popularni izdelek pa je ingverjevo žganje. Odslej, torej, več Nonina tudi pri nas.